Condicions d’ús dels bitllets
Et recordem com fer un ús correcte dels bitllets i els abonaments de transport
Informació general
Els menors de quatre anys estan exempts de disposar de bitllet de transport. La resta de viatgers han de disposar d’un bitllet de transport adequat i validat.
Cal que t’asseguris que el bitllet és el correcte per a les teves característiques personals i que és vàlid per a les zones del desplaçament que vols dur a terme.
A més, has de validar el bitllet abans de començar el viatge i en tots els transbordaments que facis, excepte si són enllaços directes entre línies de metro. Per ajudar-te a identificar que el bitllet ha estat validat correctament, les validadores de bus mostren una llum verda i emeten un so suau. En canvi, s’encén una llum vermella i emeten un so fort quan el bitllet no ha estat validat. Al metro, les validadores no donen pas si hi ha hagut un error de validació. Si el teu abonament no està operatiu com a conseqüència d’un mal funcionament de les validadores, posa’t en contacte amb el personal de bus i metro, que te’l podran bescanviar. Les targetes malmeses per altres causes no donen dret a bescanvi ni compensació.
Finalment, has de conservar en bon estat el bitllet validat correctament fins al final del trajecte. No pots llençar-lo abans de sortir de les instal·lacions, ja que l’hauràs de mostrar i posar a disposició dels empleats que te’l demanin.
Si necessites informació de detall dels bitllets o els abonaments de transport, accedeix a la secció Bitllets i tarifes.
Caducitat dels abonaments de transport
L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) estableixen la validesa temporal màxima dels bitllets i abonaments integrats adquirits durant cada any.
Les T-4 comprades el 2023 caduquen el 31 de desembre de 2024.
Caducitat dels títols comprats a partir del 15 de gener de 2024
Caducitat dels títols segons condicions establertes pel Consell d'Administració de l'ATM. La T-16 i la T-verda tenen la seva pròpia caducitat.
Validesa mensual
Els abonaments amb una validesa mensual permeten viatjar durant 30 dies des de la primera validació.
Els 30 dies es comptabilitzen tenint en compte el dia sencer de la primera validació, més els 29 dies següents. L’abonament, per tant, és vàlid fins a la finalització del servei de l’últim dia. En cas que el darrer dia el servei de metro finalitzi passada la mitjanit, serà vàlid fins a les 3.59 h de la matinada de l’endemà.
Validesa trimestral
Els abonaments amb una validesa trimestral permeten viatjar durant 90 dies des de la primera validació.
Els 90 dies es comptabilitzen tenint en compte el dia sencer de la primera validació, més els 89 dies següents. L’abonament, per tant, és vàlid fins a la finalització del servei de l’últim dia. En el cas que el darrer dia el servei de metro finalitzi passada la mitjanit, serà vàlid fins a les 3.59 h de la matinada de l’endemà.
Què permet la integració tarifària?
Amb un abonament integrat (el bitllet senzill no ho és) pots fer fins a 3 transbordaments a altres transports integrats en un període determinat pel nombre de zones de la targeta. Per als abonaments d’una zona, el límit temporal és de 75 minuts des de la primera validació. Aquest període augmenta 15 minuts per a cada zona addicional.
Cal que tinguis en compte que anar i tornar o fer una interrupció o una represa del trajecte es consideren dos desplaçaments. Per aquest motiu, la integració tarifària no et permet efectuar, dins el mateix desplaçament, dues validacions al metro de Barcelona (ni a la mateixa línia de FGC), ni dues validacions consecutives de bus a la mateixa línia.
Com calcular el nombre de zones
Fora dels desplaçaments on s’aplica la tarifa metropolitana, pots calcular el nombre de zones de l’abonament que necessites amb la informació sobre el funcionament del sistema tarifari integrat al web de l'ATM.
Els abonaments de 6 zones permeten el desplaçament entre tots els municipis de l’àrea del transport metropolità de Barcelona. Pots consultar quins són al mapa de zones.
Tarifa metropolitana
Temps màxim de permanència al metro i al bus
Al metro, el teu bitllet o abonament validat és vàlid durant les dues hores següents.
Al bus, una validació et dóna dret a arribar fins al final de la línia en la direcció escollida (excepte a les línies de Bus del Barri i en altres línies circulars, en què pots fer tot el trajecte de la línia).
Abonaments unipersonals, multipersonals i personalitzats
Els abonaments unipersonals (com la T-casual) no el pot utilitzar, de manera simultània, més d’una persona, però sí en moments diferents. Per exemple, al matí la fas servir tu i, a la tarda, una altra persona a qui deixis la targeta.
Els abonaments multipersonals els poden validar més d'una persona a la vegada per a un mateix trajecte. Això significa que, amb aquest abonament, pot viatjar més d'una persona al mateix temps sempre que viatgin juntes. Per compartir correctament un abonament multipersonal (com la T-grup i la T-familiar), cal que l’hagis validat tantes vegades com persones hi viatgeu. Al metro, cal que realitzeu tot el trajecte juntes, des de l’estació d’accés fins a la sortida de les instal·lacions. En el cas del bus, podeu separar-vos, però la persona que porta l’abonament ha de ser l’última a baixar del vehicle.
Els abonaments personalitzats només els pots utilitzar si ets el titular de la targeta. A l’anvers d’aquest tipus d’abonaments hi ha de constar el teu número del DNI o de document equivalent, i caldrà que t’identifiquis amb els documents necessaris cada cop que et sol·licitin l’abonament. En cas contrari, es considerarà que no has posat a disposició cap bitllet de transport vàlid i podrà ser retirat. Els abonaments personalitzats més comuns són la T-16, la T-jove i la T-usual.
Són un cas particular d’abonaments personalitzats els bonificats per a famílies monoparentals o nombroses (abonaments FM/FN) perquè, a més del DNI o equivalent de la persona titular, aquests abonaments han d’anar acompanyats del carnet, original i en vigor, de família monoparental o nombrosa (i cal mostrar-lo, en cas que un empleat el sol·liciti).
Sol·licitud de factures
Com obtenir factures simplificades
Les màquines de venda de bitllets de metro emeten una factura simplificada per cada compra.
Si has fet alguna compra i validació amb targeta bancària contactless a bord del bus o en una estació de metro, i en necessites la factura simplificada o completa, cal que et donis d’alta com a usuari del lloc web Bitllet senzill - targeta bancària i hi vinculis les targetes de pagament que hagis utilitzat. Podràs descarregar-te les factures simplificades de cada compra associada a cada targeta bancària.
Les factures simplificades de les compres a les màquines de venda de les estacions de metro i de la validació amb targeta bancària et permeten demanar les factures completes.
Com obtenir factures completes
Per a títols magnètics i per a la validació amb targeta bancària:
- Pots adreçar-te a un Punt TMB amb cita prèvia. Hauràs de facilitar les dades fiscals (nom de la persona o empresa, DNI/NIE/NIF/CIF, i adreça fiscal) i aportar els títols que s’han de facturar.
Per a T-mobilitat:
- Pots dirigir-te al CAI (Centre d’Atenció i Informació de la T-mobilitat) situat a l’avinguda de la Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat, núm. 16-20 de l’Hospitalet de Llobregat. El propietari del Centre d’atenció i informació a la T-mobilitat (CAI) és l’ATM. En aquest centre es realitzen factures completes a través del formulari web o dels canals de contacte de la T-mobilitat de l'ATM.
- Pots adreçar-te a un Punt TMB amb cita prèvia o trucant al 900 701 149. El dia de la cita hauràs de facilitar les dades fiscals (nom de la persona o empresa, DNI/NIE/NIF/CIF, i adreça fiscal) i portar el suport.
Sol·licitud de bescanvi
Els títols comprats fins al 14 de gener de 2024 no es poden bescanviar per títols de tarifa 2024. És a dir, el canvi de tarifes vigent a partir del 15 de gener de 2024 no dona dret a sol·licitar un títol equivalent de la nova tarifa. Els títols comprats durant el 2023 i de l'1 al 14 de gener de 2024 es van poder fer servir fins al 30 d'abril de 2024, llevat de la T-4, la T-16 i la T-verda.
Pots demanar el bescanvi del teu bitllet o abonament en les situacions següents:
- Si, tot i estar ben conservat, les validadores de metro o de bus de TMB no poden llegir la banda magnètica del bitllet o abonament. En aquest supòsit, has de lliurar el teu bitllet o abonament i en rebràs un altre amb les mateixes característiques: mateix títol de viatge, nombre de zones i viatges o dies de validesa restants. Pots demanar el bescanvi al personal de bus i de metro en el mateix moment que detectis el mal funcionament. Si es tracta d'un títol personalitzat, i, per tant, intransferible, caldrà que mostris l'original del DNI, NIE o passaport per acreditar que el títol et correspon a tu.
- Si has adquirit un abonament pels canals de venda de TMB i no és el que volies i no l'has fet servir, te’l podran bescanviar per un altre abonament amb les característiques que et convinguin i d'import equivalent als Punts TMB mentre el títol sigui vàlid.
Política de devolució
En general, qualsevol compra de títols de transport té dret a desistiment sempre que el títol no s’hagi validat i estigui dins el període marcat en les condicions de devolució de cada títol de transport.
Quin és el període de devolució?
Tots els títols integrats de l’ATM, així com el bitllet senzill de metro i el bitllet senzill aeroport, es poden retornar dins les 24 hores a partir del moment de la compra (tant si són títols magnètics com si són títols de la T-mobilitat). Això aplica tant a compres en línia com a compres fetes per canals presencials com màquines expenedores de metro, Punts TMB o Quioscos T-mobilitat.
Els bitllets senzills de bus i metro validats amb targeta bancària no tenen dret a desistiment, ja que la compra i la validació es formalitzen al moment. Per a més informació, consulta les Condicions validació del bitllet senzill de bus amb targeta bancària i les Condicions de validació del bitllet senzill de metro amb targeta bancària.
Per a més informació sobre la compra d’abonaments Hola Barcelona Travel Card o altres títols turístics comprats a la web holabarcelona.com o a l’app Hola Barcelona, consulta les condicions generals de contractació en línia d’Hola Barcelona.
Com fer efectiva la devolució?
Tant si has comprat en línia a TMB com si has comprat en un canal presencial o a les màquines expenedores de metro, Punts TMB o Quioscos T-mobilitat, pots anar a una Punt TMB a gestionar-ne la devolució amb el títol de transport que vols retornar i el rebut de la compra.
Si has comprat en línia a través del web holabarcelona.com o a l’app Hola Barcelona, consulta com fer devolucions a Preguntes freqüents.