L'accessibilitat a TMB
Apostem per l'accessibilitat universal
L’accessibilitat és un factor de qualitat del servei dels transports que garanteix el dret universal a la mobilitat. També és una oportunitat de millorar les condicions de desplaçament de totes les persones, independentment de les seves capacitats físiques, cognitives, sensorials i de comunicació.
Proposem solucions amb un disseny per a tothom.
No es tracta de dissenyar l’experiència,
sinó de dissenyar per a l’experiència.
Pla Director d'Accessibilitat Universal
La història de l’accessibilitat a Barcelona comença l’any 1991 amb l’aprovació de la primera llei d’accessibilitat al Parlament de Catalunya. L’any 1992 es van celebrar els primers Jocs Paralímpics a la ciutat, dos moments que van marcar l’inici d’una transformació social i d’un transport públic adaptat a les necessitats de totes les persones.
Coincidint en el temps, l’any 1992 es van posar en circulació les primeres línies d’autobusos adaptats amb vehicles de plataforma baixa amb rampa. La companyia TMB va començar un camí cap a l’accessibilitat des d’una vessant social.
des d’una vessant social.
L’any 2010 es va elaborar el Pla Director d’Accessibilitat Universal de TMB, amb la col·laboració de diverses entitats de persones amb discapacitat.
TMB gestiona l’accessibilitat des d’una vessant tècnica, transversal i integrada a la resta de la companyia. Amb el Pla Director, TMB gestiona i adapta els serveis i les infraestructures de transport per eliminar totes les barreres i arribar a l’accessibilitat universal.
La gestió de l'Accessibilitat Universal de TMB
Amb el Pla Director d’Accessibilitat Universal, TMB va implementar un nou model de gestió de la diversitat i va crear un equip de professionals per a l’accessibilitat:
- Aporta qualitat en termes de política social.
- És gestionat internament per afavorir el procés de transformació.
- Vol canviar el concepte de servei de mobilitat.
- Té com a referent el model de gestió de la diversitat.
- Suposa una transformació cultural i tècnica de persones i processos.
El Codi Operatiu com a sistema de gestió
L’any 2018 es va crear el Codi operatiu, un sistema de gestió de l’accessibilitat universal a TMB. Aquest codi és una guia per aplicar mesures accessibles, atenent a les necessitats especials del client divers i la normativa de referència.
El Codi operatiu està constituït per quinze grups de professionals de les xarxes de metro i bus i d’altres transports de TMB.
Aquests equips dissenyen solucions per garantir l’accessibilitat als vehicles, les infraestructures i els serveis de TMB.
Principals projectes d’accessibilitat a TMB
Treballem en diversos projectes des dels diferents àmbits de l’accessibilitat:
- Manual d’accessibilitat de la parada de bus ideal: guia que descriu les condicions d’accessibilitat que han de complir els diferents tipus de parada de bus a l’espai urbà.
- Millora de l’habitabilitat dels espais interiors del bus: estudi de les característiques accessibles que han de complir els espais i elements dels vehicles.
- Actuacions per a una xarxa de metro accessible al cent per cent: d’acord amb el compromís projectat per l’any 2024.
- Revisió i actualització del manual d’encaminaments al metro: anàlisi del Manual constructiu d’encaminaments i adaptació a la normativa d’accessibilitat per a les edificacions públiques.
- Prova pilot per al Punt SOS - desfibril·ladors al metro: col·locació de desfibril·ladors a la xarxa.
- Proposta de senyalització en ascensors: “Prioritat absoluta”: prova pilot d'elements de senyalització donant prioritat a les persones amb mobilitat reduïda des del 26 de juny de 2020 a les estacions de metro Sagrera i Glòries.
- Estudi de millora de l’autonomia de persones amb discapacitat intel·lectual: desenvolupament d’un decàleg per a la plantilla de TMB i d’una guia d’ús del transport públic per a persones amb discapacitat intel·lectual. L’estudi es realitza amb la col·laboració de Dincat.
- Projecte de recerca per a la millora de la mobilitat de les persones grans a les xarxes de bus i metro: estudi sobre les necessitats de les persones grans considerant la prevenció de sinistres, especialment al bus.
- Anàlisi de l’accessibilitat des de la perspectiva de gènere: estudi dels punts crítics i de millora en accessibilitat fent una observació especial de la senyalització, l'ús del llenguatge no sexista i la seguretat.