Què és el metro automàtic?
Com funciona el metro automàtic?
La tecnologia avançada permet el control remot dels recursos, les instal·lacions i les infraestructures de la línia, com ara els trens, els ascensors i les escales mecàniques, les distribuïdores de títols i les línies de peatge.
Els trens de les línies automàtiques circulen sense personal a bord: es localitzen, es controlen i es programen des del Centre de Control. Els trens fan el recorregut a la velocitat assignada i parant a les estacions, d’acord amb un programa predeterminat que pot variar segons el dia i la franja horària, si bé el Centre de Control pot intervenir-hi en qualsevol moment.
El Centre de Control
És el cervell de la xarxa de metro. Hi treballa personal especialitzat en els diferents vessants de l’operació (seguretat, protecció civil i informació), que dona suport al personal de la línia.
Els operadors del Centre monitoren els trens en tot moment per mitjà dels telecomandaments i poden veure’n l’interior en temps real a través de les càmeres. També poden donar i rebre missatges als passatgers mitjançant la megafonia i la interfonia, i poden fer tasques d’assistència en remot.
Des del Centre de Control es fa una vigilància constant de la situació de la xarxa, per tal de poder adaptar l’oferta a qualsevol repunt de la demanda, posant més trens quan faci falta i augmentant freqüències de pas.
Els trens automàtics
Aquests trens es caracteritzen per la seva estructura lleugera, la tecnologia avançada i l’estalvi energètic elevat. El seu disseny interior és modern i està adaptat a les exigències de capacitat, confort i seguretat. L'absència de cabina aporta una nova experiència de viatge.
Tots els trens disposen de sistemes d’informació activa als passatgers, com la senyalització lluminosa, la megafonia interior i els intercomunicadors d’emergència. També incorporen un sistema d’informació visual per mitjà de pantalles LCD i sistemes de detecció d’incendis i de videovigilància. Tots els trens tenen una rampa d’evacuació al frontal que es pot utilitzar en cas d’emergència.
Estacions d'última generació
La construcció de les estacions ha estat condicionada per les característiques del subsòl, l’encreuament amb la resta de línies de metro i serveis i l’alt grau d’urbanització d’algunes zones.
Totes les estacions estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda i la majoria disposen d'ascensors de gran capacitat. Altres estacions tenen escales mecàniques per al públic general i ascensors d'ús preferent per a persones amb mobilitat reduïda. A les estacions, l’entrada i la sortida del passatge es fa a través de les portes d’andana, que s’obren i es tanquen de manera sincronitzada amb les dels trens i, d'aquesta manera, s'eviten les intrusions i les caigudes a la via.
Quins beneficis aporten les línies automàtiques?
L’aposta per l’automatització a la xarxa de metro marca el camí cap a un millor servei. L’automatització no només augmenta la seguretat tècnica del metro, sinó que un metro automatitzat pot circular amb altes freqüències, amb total seguretat i amb la màxima regularitat.
- Més seguretat i fiabilitat: les tecnologies punta per controlar i supervisar la circulació de trens redunden en un servei més regular i fiable, alhora que es redueix la possibilitat de cometre errors humans. Pel que fa a les estacions, totes estan equipades amb portes d’andana per evitar caigudes accidentals d’objectes i persones a la zona de vies.
- Més flexibilitat i capacitat: aquest sistema de gestió permet adaptar l’oferta a la demanda. Gràcies als sofisticats sistemes de control i seguiment, els trens poden circular amb més freqüència en hora punta, és a dir, poden augmentar la capacitat de la xarxa i adaptar-se millor a les necessitats de la mobilitat ciutadana.