Termes i condicions del bus a demanda
Amb la finalitat de donar compliment a l’article 10 de la Llei 34/2002 de serveis de la societat de la informació i del comerç electrònic i als articles 97 i següents del Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, quant a contractació a distància, informem els usuaris de les nostres dades:
Denominació social: TRANSPORTS DE BARCELONA, SA (d’ara endavant, TB)
Domicili social: TMB, carrer 60, 21-23, sector A, Pol. Ind. de la Zona Franca 08040 Barcelona NIF A-08016081
Telèfons: 932 987 000 / 932 148 000 Fax: 932 987 300
Adreça electrònica: tmb@tmb.cat
Lloc web: www.tmb.cat
Dades registrals: inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona, volum 226, full 16610, foli 145. Empresa que presta el servei públic de transport urbà d’autobusos, del Barcelona Bus Turístic i del Tramvia Blau.
TB es troba englobada en el grup de societats pertanyents a la denominació comuna de Transports Metropolitans de Barcelona, SA (d’ara endavant, TMB).
1. Objecte
Aquests termes i condicions pretenen regular un model de bus a demanda (d’ara endavant, BaD) que permeti la prestació i l’operació del servei de proximitat més eficient per adaptar-lo a les necessitats reals dels clients, residents en diferents àrees de Barcelona, com una alternativa de mobilitat, mitjançant la seva sol·licitud a través de dos canals:
1.1. L’aplicació elMeuBus
1.2. El telèfon d’atenció al client de TMB: 900 927 575.
NOTA: L'horari d'atenció telefònica estarà disponible i actualitzat al lloc web corporatiu de TMB.
Horari d’atenció que es pot ampliar fins a les 21.00 h.
D’ara endavant, ambdós, el sistema.
S’entén per usuari aquella persona que entri en el sistema, ja sigui a través de l’app o del canal telefònic, per crear un compte i sol·liciti els serveis que s’ofereixin (d’ara endavant, l’usuari).
En accedir i fer servir aquesta aplicació reconeix que ha llegit i entén aquests termes i condicions i es compromet a complir-los, ja que estableixen una relació contractual entre l’usuari i TB.
TB es reserva el dret a modificar aquests termes i condicions en qualsevol moment, així com qualssevol altres termes generals o particulars que siguin aplicables. Les modificacions que es facin no poden afectar, en cap cas, els serveis que s’hagin efectuat abans que s’hagin aprovat les modificacions esmentades, que s’han de regir en tot cas pels termes i les condicions vigents en el moment de portar a terme aquestes prestacions. S’entén que l’usuari dona el seu consentiment als canvis en els termes i les condicions en cas que accedeixi al sistema després que aquests s’hagin produït. En cas que es produeixin modificacions essencials en els termes i les condicions, se n’ha d’informar expressament l’usuari perquè les accepti o les rebutgi. En el supòsit que les rebutgi, no pot continuar fent ús del sistema.
És responsabilitat de l’usuari conèixer els termes i les condicions vigents en el moment de l’inici de la sol·licitud del servei de bus a demanda. Així mateix, TB es reserva el dret a suspendre, interrompre o deixar d’operar l’aplicació en qualsevol moment.
En tot cas, per poder contractar amb TB, l’usuari ha de tenir la capacitat legal necessària per subscriure contractes.
El document en què es formalitzi el contracte que reguli la relació comercial entre TB i cadascun dels usuaris ha de ser arxivat per TB, i s’ha de poder consultar a través del sistema, prèvia autenticació de l’usuari amb els mitjans que s’estableixin en cada cas. També s’ha de poder sol·licitar aquesta còpia en suport paper al servei d’atenció al client previst en aquests termes i condicions.
2. Registre com a usuari
2.1. Alta de client
Per facilitar els serveis oferts a través del sistema i evitar haver de demanar als clients les mateixes dades cada vegada que facin una sol·licitud, cal registrar-se com a usuari del servei.
Es poden registrar totes les persones físiques majors de 14 anys amb capacitat d’obrar. En aquest sentit, es demanen les dades següents: el nom i els cognoms, el número de telèfon i si l’usuari requereix accés al bus mitjançant un espai reservat. En el cas de l’app elMeuBus, també es pot indicar opcionalment l’adreça electrònica.
Al terme del procés d’alta, el sistema confirma que el procés ha finalitzat correctament. El registre d’usuari es pot fer en qualsevol moment i només una vegada, és gratuït i no està sotmès a cap condició ni contrapartida.
L’usuari hi pot accedir amb la seva identificació mitjançant els mitjans que, en cada cas, habiliti TB per autenticar els usuaris. En el seu perfil, l’usuari pot trobar informació rellevant com ara la relativa a serveis anteriors o fer la gestió dels seus favorits, consistent a designar zones i parades preferides per facilitar el registre dels seus serveis.
Per donar-se’n de baixa, l’usuari ho pot fer directament des de la seva àrea de client a l’app o a través del canal telefònic. La baixa com a usuari comporta la supressió de les dades de caràcter personal, així com la impossibilitat de fer reserves en el futur fins que no torni a donar-s’hi d’alta, de conformitat amb el que estableix la Política de privacitat.
3. Funcionament del sistema
3.1. Objecte de servei
Aquest servei consisteix en un sistema de transport urbà en zones determinades, i els trajectes no poden ser d’una altra naturalesa o caràcter.
TB facilita a l’usuari aquest servei de transport sota demanda en zones urbanes en temps real i reserves de serveis anticipades en el temps.
L’usuari ha d’indicar la parada d’origen i destinació del viatge, així com el moment i el nombre de persones que viatjaran i si necessita l’accés per rampa.
TB ha de programar la parada de recollida i baixada i ha d’indicar a l’usuari una hora estimada per a la recollida. En cas de prereserva, s’ha d’indicar el dia i l’hora de recollida.
3.2. Reserva del servei
Aquest servei consisteix en la sol·licitud per part del client d’un seient o més al bus en una hora concreta per a un trajecte concret. Es distingeix entre dos tipus de reserva:
- Reserva immediata del servei: se sol·licita la reserva en el mateix moment en què es fa la sol·licitud.
- Reserva programada del servei: se sol·licita la reserva per a un moment futur.
o En cas de no assistència del client amb una reserva d’aquest tipus, TB l’ha de cancel·lar de manera discrecional i automàtica i notificar-ho al client.
Després de fer la reserva, els usuaris en reben un recordatori. En aquest recordatori, s’informa el client de l’hora, així com de la parada d’origen i de la de destinació. Al mateix recordatori, el client té la possibilitat de cancel·lar-la.
3.2.1. No-show (client no presentat)
Sempre que el client o algun o tots els acompanyants en la mateixa reserva no acabi o acabin presentant-se a la parada i a l’hora indicada i sense haver-la cancel·lat amb temps, es considera que la incompareixença del client que va efectuar la reserva incorre en un no-show (no presentació).
Tanmateix, no es considera incompareixença quan l’autobús reservat hagi patit un retard respecte de l’hora màxima indicada en l’interval de recollida informat al client.
El conductor del bus del servei reservat ha de fer constar a l’aplicació corresponent el client o acompanyants que es presenten a la reserva.
Incórrer en aquestes incompareixences impedeix al client de poder participar en el programa de recompenses que es recull en el punt 4.4.
3.3. Modificació de la ruta
TB no té l’obligació de representar la ruta que seguirà el vehicle per portar els clients des del punt de pujada fins al punt de baixada, ja que aquesta es pot modificar al llarg del trajecte.
Una vegada sol·licitat el servei per part de l’usuari, aquest no pot modificar en cap moment el trajecte i els punts de recollida i baixada acordats. Però sí que pot cancel·lar el servei sol·licitat.
Així mateix, una vegada que s’hagi produït la recollida de l’usuari (feta la recollida), aquest no pot demanar al conductor que modifiqui l’itinerari.
4. Drets i obligacions de l'usuari
4.1. Comportament de l’usuari
Una vegada feta la sol·licitud per part de l’usuari, aquest es compromet a ser al punt de recollida cinc minuts abans de l’hora detallada. És responsabilitat de l’usuari identificar visualment el vehicle que l’ha de recollir.
Una vegada dins del vehicle, l’usuari no pot alterar l’atenció del conductor sota cap concepte mentre el vehicle circuli.
L’usuari ha de mantenir en tot moment un to de veu moderat per no causar molèsties als altres passatgers que puguin compartir el trajecte amb l’usuari i els seus acompanyants.
En cas que l’usuari no sigui al punt de recollida i en l’hora detallats, allibera TB de l’obligació de prestar el servei sol·licitat.
4.2. Usos prohibits
L’usuari és l’únic responsable de qualsevol accés o ús il·legal o no autoritzat del sistema. Els usos prohibits inclouen, entre d’altres, els següents:
a. Revelar, publicar, distribuir o compartir imatges o fotografies que incloguin imatges o informació personal de tercers sense haver obtingut el consentiment requerit dels seus propietaris.
b. Fer ús del sistema o de qualsevol dels serveis de TB de manera il·legal o de qualsevol altra manera que pugui soscavar la imatge de TB, fer malbé, sobrecarregar o danyar el sistema o bé posar en perill la seguretat física o el benestar de tercers.
c. Crear una identitat falsa, proporcionar o fer servir dades falses en el compte d’usuari, fer representacions falses, proporcionar informació falsa sobre ell mateix o sobre altres persones i la seva relació amb aquestes persones.
d. Registrar-se com a usuari en nom d’una altra persona o de qualsevol altra manera que impliqui l’ús de les identitats d’altres persones i, en particular, el robatori o el falsejament d’identitat.
4.3. Drets i obligacions dels usuaris en la prestació del servei
Les normes i els reglaments d’ús quant a drets i obligacions, així com la convivència entre els usuaris en els nostres transports i instal·lacions, es recullen, entre d’altres, al Reglament de viatgers dels serveis de transport públic de superfície de l’àmbit de l’entitat metropolitana del transport que s’hagi publicat al web de TMB.
4.4. Programa de recompenses
Tot client registrat major de 18 anys pot formar part d’un programa de recompenses exclusiu del bus a demanda, la finalitat del qual és promocionar la fidelització d’ús del transport públic. Per accedir a aquest programa, el client hi ha de donar el consentiment exprés des de l’aplicació elMeuBus.
Les recompenses seran de tipus cultural i es lliuraran cada dos mesos. Per determinar els clients guanyadors de les recompenses esmentades, regeixen els criteris següents:
- Assistència a les reserves. El client no ha d’haver tingut cap no-show durant aquests dos mesos.
- Volum de reserves efectuades. El client ha d’haver efectuat un mínim de 50 viatges cada dos mesos.
- Canal de reserva utilitzat. El canal de reserva utilitzat ha d’haver estat l’app elMeuBus.
TMB lliurarà la recompensa a aquells clients que compleixin aquestes tres condicions i que hagin fet el nombre més gran de viatges amb el bus a demanda, i es lliurarà un màxim de cent recompenses cada període de dos mesos.
TMB es comunicarà amb el client mitjançant el canal de contacte consentit per notificar-li que ha estat seleccionat entre els clients recompensats i convindrà el mètode de lliurament.
TMB es reserva el dret de modificar o d’anul·lar en qualsevol moment les bases d’aquest programa.
5. Responsabilitat i incompliment
5.1. Informació prèvia
Aquests termes i condicions es troben a disposició de tots els usuaris del sistema de manera lliure i gratuïta.
L’accés al procés de sol·licitud del servei és completament gratuït, sense cap cost associat addicional, llevat que l’usuari ha de disposar de connexió a internet o operadora de telefonia.
Tots els serveis es troben perfectament descrits, i no s’entenen incloses aquelles qüestions que no s’hagin indicat expressament.
Les obligacions entre TB i l’usuari s’entenen perfeccionades des del mateix moment en què l’usuari finalitzi el procediment de sol·licitud del servei i premi el botó “Confirmar” a l’app o doni la seva conformitat via telefònica, i s’entén que el seguiment de totes les fases del procediment de contractació electrònica i la inclusió de totes les dades sol·licitades impliquen, juntament amb la marcació de la casella corresponent en el moment de registrar-se l’usuari, l’acceptació d'aquests termes i condicions i la política de protecció de dades, fet que és una manifestació directa de la voluntat de l’usuari d’acceptar-los amb el seu consentiment exprés.
5.2. Informació falsa
L’usuari és l’únic responsable de la procedència, la titularitat, la totalitat, el contingut, la veracitat i l’exactitud de la informació facilitada a través de l’aplicació de TB.
Igualment, TB no és responsable per la falsedat de la informació relativa als permisos dels transportistes, en actuar com un llicenciatari de tecnologia per a la prestació del servei.
5.3. Política de cancel·lacions del servei i desistiment
L’usuari pot cancel·lar la petició de servei amb prou antelació abans que la recollida sigui efectiva a través de l’àrea de client de l’app o bé via telefònica.
L’usuari no pot exercir el dret de desistiment una vegada que TB n’hagi acceptat la petició i s’hagi iniciat l’execució del servei sol·licitat.
5.4. Limitació de la responsabilitat. Causes fortuïtes o de força major
TB no es compromet al compliment estricte de les hores de recollida i baixada indicades en la proposta, atès que poden veure’s impedides per elements externs (canvis imprevisibles en el trànsit urbà, vagues, accidents de trànsit, etcètera) o per causes de força major.
5.5. Alteracions del servei
Quan es produeixi alguna incidència al bus o en el recorregut que alteri el funcionament normal de la línia i, per tant, de les reserves que s’hagin fet mentre dura l’alteració, se n’ha d’informar l’usuari al més aviat possible, així com de les afectacions que generin les alteracions quant a la possible cancel·lació del servei, la modificació del servei o el canvi en el model d’operació, de manera que el servei passi a una línia convencional.
TB no es responsabilitza de qualsevol dany o perjudici o lucre cessant o guanys deixats d’obtenir a causa d’aquestes alteracions del servei.
6. Normativa aplicacle
Aquest contracte electrònic es formalitza sota la normativa espanyola i, en concret, sota el règim legal imposat per, entre altres, la Llei 34/2002, d’11 de juliol, de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic, per la qual es trasllada la Directiva 2000/31/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny, relativa a determinats aspectes dels serveis de la societat de la informació, en particular el comerç electrònic al mercat interior, i el Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries.
Tot el procés de contractació s’ha de fer en l’idioma del país en el qual TB presti el servei, llevat que sigui possible que l’usuari i TB puguin acordar subscriure el contracte en un altre idioma.
L’idioma del contracte ha de ser el català o el castellà. Aquests termes i condicions s’han de poder guardar i reproduir en qualsevol moment per part de l’usuari que adquireixi un servei mitjançant les opcions del seu navegador d’internet i s’han d’acceptar en el moment de registre en l’aplicació o en cas que s’hi produeixi una modificació essencial.
7. Sistema tarifari integrat
Aquest servei de BaD s’emmarca en el sistema tarifari integrat regulat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
Per a més informació, consulti el web de l'ATM.
8. Atenció al client
Per a qualsevol consulta o incidència, pot contactar amb el servei d’atenció al client de TB en l'adreça electrònica o el telèfon indicats a continuació, dins dels horaris comercials establerts a aquest efecte, o a través del formulari que pot trobar al web de TMB.
Telèfon d’atenció al client: 900 701 149.
NOTA: L'horari d'atenció telefònica estarà disponible i actualitzat al lloc web corporatiu de TMB.
Web:
TB ha de donar resposta a les reclamacions o les consultes rebudes en el termini més breu possible, segons les polítiques i els compromisos que s’estableixen a la carta de serveis.
9. Protecció de dades de caràcter personal
10. Cookies
En l’aplicació, el prestador pot fer servir cookies (petits arxius d’informació que el servidor envia a l’ordinador de qui accedeix a la pàgina) per dur a terme determinades funcions que són considerades imprescindibles per al bon funcionament i la visualització del lloc. Les cookies que es fan servir tenen, en tot cas, caràcter temporal, amb l’única finalitat de fer més eficaç la navegació, i desapareixen en acabar la sessió de l’usuari. Les cookies no es fan servir per recollir informació de caràcter personal en cap cas.
Per a més informació, vegi la Política de cookies.
11. Propietat intel·lectual
TB és titular o, si s’escau, disposa de les llicències corresponents sobre els drets d’explotació de propietat intel·lectual de la solució tecnològica de l’aplicació, així com de tots els continguts que s’hi ofereixen, inclosos, a títol enunciatiu i no limitador, la mateixa plataforma, els textos, les fotografies o les il·lustracions, els logos, les marques, els grafismes, els dissenys, les interfícies o qualsevol altra informació o contingut i els serveis disponibles a través de l’aplicació.
En cap cas no s’ha d’entendre que l’accés, la navegació i l’ús de l’aplicació per part de l’usuari o l’ús, l’adquisició o la contractació de productes o serveis oferts a través de l’aplicació impliquen una renúncia, transmissió, llicència o cessió total o parcial dels drets esmentats per part de TB. L’usuari disposa d’un dret d’ús dels continguts o els serveis de l’aplicació dins d’un àmbit estrictament domèstic i únicament amb la finalitat de gaudir de les prestacions del servei d’acord amb aquest avís legal.
Les referències a marques o noms comercials registrats, o altres signes distintius, ja siguin titularitat de TB o de terceres empreses, porten implícita la prohibició sobre el seu ús sense el consentiment de TB o dels titulars legítims. En cap moment, llevat de manifestació expressa en contra, l’accés, la navegació o l’ús de l’aplicació o dels continguts no confereix a l’usuari cap dret sobre signes distintius que s’hi trobin inclosos.
Queden reservats tots els drets de propietat intel·lectual i industrial sobre els continguts o els serveis de l’aplicació i, en particular, està prohibit modificar, copiar, reproduir, comunicar públicament, transformar o distribuir, per qualsevol mitjà i sota qualsevol forma, la totalitat o part dels continguts inclosos en l’aplicació, per a propòsits públics o comercials, si no es disposa de l’autorització prèvia, expressa i per escrit de TB o, si s’escau, del titular dels drets corresponents.
Així mateix, està prohibit suprimir o manipular les indicacions de copyright o altres crèdits que identifiquin els titulars de drets dels continguts que l’usuari trobi a l’aplicació, així com els dispositius tècnics de protecció, les empremtes digitals o qualsevol mecanisme de protecció o informació incorporat als continguts oferts en l’aplicació.
En cas que l’usuari enviï informació de qualsevol tipus a TB a través de qualsevol dels canals habilitats a aquest efecte, l’usuari declara, garanteix i accepta que té dret a fer-ho lliurement i que la informació esmentada no infringeix cap dret de propietat intel·lectual, industrial, secret comercial o qualssevol altres drets de tercers i no té caràcter confidencial ni és perjudicial per a tercers.
L’usuari reconeix que assumeix la responsabilitat i deixa indemne TB per qualsevol comunicació que subministri personalment o a nom seu, i aquesta responsabilitat inclou sense cap restricció l’exactitud, la legalitat, l’originalitat i la titularitat de la informació.
En cas que l’usuari tingui coneixement de l’existència d’algun contingut il·lícit, il·legal, contrari a les lleis o que pugui implicar una infracció de drets de propietat intel·lectual o industrial, ho ha de notificar immediatament a TB a través de l’adreça electrònica tmb@tmb.cat perquè TB pugui adoptar les mesures oportunes.
De la mateixa manera, en cas que qualsevol usuari o un tercer consideri que algun dels continguts de l’aplicació propietat de TB vulnera els seus drets de propietat intel·lectual o industrial, així com qualssevol altres drets, ha de trametre una comunicació a tmb@tmb.cat amb la informació següent:
- Dades identificatives i mitjà de contacte del reclamant o del seu representant legal.
- Documentació que n’acrediti la condició de titular dels drets suposadament infringits.
- Relat detallat dels drets suposadament infringits per TB, així com la seva localització exacta dins de l’aplicació.
- Declaració expressa per part del reclamant que l’ús dels continguts s’ha fet sense el consentiment del titular dels drets suposadament infringits.