Baixes emissions i transformació digital
Adquisició d’una nova flota d’autobusos elèctrics per a TMB
Adquisició d’autobusos per a flotes de transport públic d’àmbit municipal propulsats amb energies alternatives. En concret, s’adquireixen:
- 4 busos elèctrics de 18 m i 5 busos elèctrics de 12 m conjuntament amb l’AMB
- 59 busos elèctrics de 12 m i 20 busos elèctrics de 18 m conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona
- 19 busos elèctrics de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament de L’Hospitalet
- 12 busos elèctrics de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament de Cornellà
- 3 busos elèctrics de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament de Sant Adrià
- 1 bus elèctric de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament d’Esplugues
L’actuació implica un augment de la mobilitat neta o climàticament neutra i una disminució de la mobilitat en modes motoritzats contaminants, mitjançant la possibilitat de fer una etapa o el viatge complet en altres modes més sostenibles, utilitzant el transport públic.
L’actuació contribueix a la descarbonització de la mobilitat, ja que potencia un mitjà de transport públic col·lectiu que utilitza energia elèctrica verda (zero emissions) com a alternativa al vehicle privat. Addicionalment, es produeix una descarbonització addicional, atès que els vehicles elèctrics substitueixen els de dièsel o gas.
L’actuació s’alinea amb l’objectiu europeu de neutralitat climàtica per al 2050, el qual es recull a la Llei europea del clima. Així mateix, està en consonància amb la Llei estatal del canvi climàtic, el Pla nacional integral d’energia i clima (PNIEC 2021-2030) i l’Estratègia de descarbonització a llarg termini (ELP 2050), entre d’altres.
Adquisició de busos per a gestió indirecta (flota per a AMB)
Adquisició d’autobusos per a flotes de transport públic d’àmbit municipal propulsats amb energies alternatives. En concret, s’adquireixen:
- 39 busos elèctrics de 12 m
L’actuació implica un augment de la mobilitat neta o climàticament neutra i una disminució de la mobilitat en modes motoritzats contaminants, mitjançant la possibilitat de fer una etapa o el viatge complet en altres modes més sostenibles, utilitzant el transport públic.
L’actuació contribueix a la descarbonització de la mobilitat, ja que potencia un mitjà de transport públic col·lectiu que utilitza energia elèctrica verda (zero emissions) com a alternativa al vehicle privat. Addicionalment, es produeix una descarbonització addicional, atès que els vehicles elèctrics substitueixen els de dièsel o gas.
L’actuació s’alinea amb l’objectiu europeu de neutralitat climàtica per al 2050, el qual es recull a la Llei europea del clima. Així mateix, està en consonància amb la Llei estatal del canvi climàtic, el Pla nacional integral d’energia i clima (PNIEC 2021-2030) i l’Estratègia de descarbonització a llarg termini (ELP 2050), entre d’altres.
Bicicleta pública
Implantació de sistemes públics de lloguer de bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal a fi de millorar la qualitat de l’aire i la reducció del soroll.
El servei de bicicleta pública (AMBici) posarà a disposició dels ciutadans fins a 2.600 bicicletes elèctriques i 236 estacions d’estacionament, la meitat de les quals (com a mínim) tindran punt de recàrrega elèctrica, mentre que la resta seran energèticament autònomes per poder operar el sistema d’ancoratges mitjançant plaques fotovoltaiques.
El servei arribarà a quinze municipis metropolitans: L’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.
Digitalització Bus - Videovigilància embarcada i Informació a bord
El projecte inclou la renovació del Sistema d’Informació a l’Usuari (Informació a bord del bus), que s’instal·larà a tota la flota menys als busos de Bus Turístic, és a dir, a 1.070 busos aproximadament. Inclourà:
- Una nova pantalla ultrapanoràmica de 29 polsades.
- Una renovació del programari del sistema per permetre veure la informació en temps real i actualitzada, la inclusió de nova informació (termòmetre de la línia, incidències, estat del tràfic…) i l’habilitació del canal digital perquè l’usuari pugui tenir també tota la informació a l’smartphone.
El projecte també inclou la implantació a tota la flota, és a dir, a 1.140 busos aproximadament, d’un sistema de videovigilància embarcada conformat per:
- La instal·lació de càmeres a l’interior de tota la flota d’autobusos.
- La implantació d’un sistema basat en esdeveniments, alarmes i informació operativa en què les imatges es podran visualitzar en línia i en deferit.
- A més, es farà una anàlisi intel·ligent de vídeo per obtenir informació de demanda i ocupació i situacions/esdeveniments de seguretat.
- També s’hi inclouen diverses proves pilot de vint busos cadascuna per valorar la viabilitat legal, administrativa i tècnica de vigilància del carril bus i parades bus en conjunció amb les càmeres exteriors (seguretat viària).
Digitalització Metro - Digitalització, gestió i manteniment d’actius de metro
L’actuació millora l’eficiència d’actius crítics per al servei de metro, monitoritzant-ne l’estat i l’ús i mitjançant la utilització d’algoritmes i la generació d’alertes primerenques de possibles fallades abans de que aquestes es produeixin. L’actuació també se centra a determinar els paràmetres de salut de l’actiu per fer un manteniment basat en la seva condició i no en un calendari rutinari, per tal de millorar l’eficiència i l’aprofitament del temps de treball nocturn per dur a terme aquestes tasques.
Aquesta millorar en el manteniment contribuirà a la millora del servei de metro en aspectes com la reducció d’avaries, la reducció del temps de parada del servei de trens i la reducció dels costos de manteniment associats a l’explotació del sistema ferroviari. Aquestes reduccions milloren l’impacte al client del sistema ferroviari i promouen l’ús del transport col·lectiu i, per tant, la disminució del transport individual.
Digitalització Metro - Digitalització d’elements d’informació a les estacions
El projecte inclou la implantació, a les estacions de les línies L1, L2, L3, L4 i L5 de la xarxa de metro de Barcelona i la seva àrea metropolitana, d’un nou sistema d’informació a l’usuari que inclou la substitució de totes les pantalles INP de LED per noves pantalles TFT a fi de millorar la qualitat i la tipologia de la informació.
Aquest sistema d’informació és imprescindible per a la implantació de nous models d’operació de trens que permetin millorar freqüències en hores i trams d’alta demanda minimitzant la necessitat de recursos addicionals.
Aquest sistema inclou les integracions necessàries amb sistemes existents (temps de pas bus-metro, alteracions del servei, etc.) orientades a millorar l’experiència d’usuari i fomentar l’ús intermodal del transport públic.