Exposició La petita història del metro

Un viatge de cent anys d'història en dibuixos.

Quan: 10.01.2025 a 28.02.2025


On: Espai Mercè Sala - Fundació TMB


Accés: Entrada gratuïta*

*Validant el títol de transport

Barcelona celebra cent anys del metro: el 30 de desembre de 1924, el primer tren de la xarxa de metro de Barcelona sortia de l'estació de Lesseps en direcció a Passeig de Gràcia. Des de llavors, el suburbà de la ciutat ha anat creixent i adaptant-se als nous temps.

TMB i la Fundació TMB han creat un ventall d'accions que, emmarcades dins d'una gran campanya de comunicació, s'aniran duent a terme a la xarxa del suburbà durant tot 2025: publicacions de llibres, esdeveniments molt variats, visites guiades, exposicions i molt més.

Una de les publicacions més especials és La petita història del metro, un viatge de 100 anys a través de les magnífiques il·lustracions de Pilarín Bayés i els textos de Daniel Venteo. Aquest llibre, a més d'apropar petits i grans a la història del metro a través de les seves explicacions, desprèn una tendresa peculiar, que hem volgut portar a les parets de l'Espai Mercè Sala.

Tant si ja has tingut l'oportunitat que aquest llibre caigui a les teves mans com si no, vine a visitar l'exposició i gaudeix del viatge!

Què hi trobaràs a l'exposició?

Saps quin dia i quin any es va inaugurar la primera línia del metro de Barcelona? I quantes estacions tenia?

Sabies que durant la Generalitat republicana el metro ja va arribar a l’Hospitalet de Llobregat

O que durant la Guerra Civil espanyola la ciutadania va utilitzar-lo sovint com a refugi per a protegir-se de les bombes?

Sabies que no va ser fins a principis dels anys seixanta que el servei de metro es va municipalitzar i convertir en un servei públic de garantia del dret universal a la mobilitat que és avui?

Sabies que el 1992, amb els Jocs Olímpics de Barcelona, el metro va fer un nou impuls obrint-se pas cap a Santa Coloma de Gramenet i Badalona? 

Sabies que avui té 125 quilòmetres de vies i fins a 165 estacions que faciliten prop de 280 milions de viatges l’any? O que la línia 9 del metro, que acaba a l’aeroport del Prat, és automàtica i una de les més modernes d’Europa?

El metro de Barcelona reuneix una i mil històries del passat, del present i del futur.

Quan viatgis en metro, fes-ho de manera segura

Nosaltres vetllem per la teva seguretat, tu evites accions que posen en perill la teva integritat i el bon funcionament del servei.

No baixis a les vies

Mai no baixis a les vies. No ho facis sota cap concepte.

  • Si has de creuar a l’altra andana, fes-ho utilitzant les escales o els ascensors.
  • Si t’ha caigut algun objecte a la via, acciona l’intèrfon SOS de l’andana i t’ajudarem a recuperar-lo quan sigui possible.
  • Actua cívicament, respecta les instal·lacions.

Baixar a la via, no és la via. Comporta risc de mort.

No pugis al tren quan s’estiguin tancant les portes

Quan s’activa l’avís de tancament de portes, no es pot entrar ni sortir del vagó.

  • Si arribes a l’andana i el tren fa sonar l’avís de tancament de portes (sonora i visual), és imprescindible que el respectis i esperis el següent tren.

Un cop s’inicï l’avís sonor/visual, ja no s’hi pot pujar.

  • Si ets a bord del tren i t’adones tard que has de baixar, cal que esperis a la següent estació. Quan hi arribis, podràs baixar i tornar enrere fins on volies anar.

Un cop s’inicï l’avís sonor/visual, ja no s’hi pot baixar.

  • Mai no intentis forçar les portes del tren. Hi podries quedar atrapat i patir un accident molt greu.

Si et trobes malament al metro, demana ajuda

Tant si ets a l’andana com dins el vagó, fer servir l’intèrfon SOS. El metro disposa de 2.300 intèrfons distribuïts a totes les andanes i vestíbuls de les estacions.

  • Quan comencis a trobar-te malament, surt del tren en el possible i demana ajuda a l’intèrfon SOS de l’andana, o mira si algú ho pot fer per tu.
  • Si els símptomes apareixen abans de pujar al tren, queda’t a l’andana i prem el botó SOS de l’intèrfon.
  • Si sospites que una persona està patint una aturada cardíaca, localitza el desfibril·lador a l’andana i segueix les instruccions. La xarxa de metro està cardioprotegida.

Més informació

Trobaràs més informació a Com es viatja en metro.

Quan viatgis en bus, fes-ho fàcil

El teu trajecte serà més àgil i pràctic, i també facilitaràs la feina al conductor.

Aixeca la mà quan vulguis pujar al bus

Quan et trobis a la parada i s’estigui apropant el teu bus, aixeca la mà amb antelació suficient per fer saber al conductor que hi vols pujar.

El conductor posarà l’intermitent dret per indicar que pararà i obrirà la primera porta, o la primera i segona porta, per a que tu i la resta d’usuaris hi pugueu pujar.

Prem el botó quan vulguis baixar

Quan el bus s’estigui apropant a la teva parada, prem el botó Stop amb la suficient antelació per fer saber al conductor que hi vols baixar.

Sonarà una alerta acústica i el missatge Parada sol·licitada s’il·luminarà a l’interior del vehicle. D’aquesta manera, el conductor sabrà que hi ha passatge que baixarà a la propera parada i procedirà a aturar-s’hi.

Més informació

Trobaràs més informació a Com es viatja en bus.

Millor AMBici!

La bicicleta elèctrica metropolitana

Més de 200 estacions que et connecten al transport i a altres municipis, i més de 2.500 bicicletes 100% elèctriques perquè pedalegis còmodament fins al teu destí.

De casa a la feina

Moure’s millor és desplaçar-se de forma saludable mantenint un estil de vida actiu, amb bicicletes 100% elèctriques que incorporen assistència a la pedalada.

Per connectar amb el transport públic

Moure’s millor és desplaçar-se de forma econòmica i evitar embussos. Connecta amb altres opcions de transport públic, viatja per 15 municipis de l’àrea metropolitana i, si vols, pedaleja fins arribar a Barcelona.

Per una ciutat sense fum

Moure’s millor és desplaçar-se de forma sostenible, amb zero emissions, i reduir el soroll de les ciutats i la contaminació de l’aire.

Sempre hi som

El metro i els busos tenen càmeres de videovigilància en temps real perquè viatgis amb seguretat.

Gràcies als sistemes de videovigilància, els professionals de TMB vetllen per la teva seguretat durant totes les hores del servei, tant a metro com a bus.

Videovigilància al metro

La xarxa de metro compta amb gairebé 10.000 càmeres que estan repartides per trens i estacions i també a cotxeres, tallers i altres dependències de TMB.

Aquestes càmeres permeten veure el que està passant en directe quan un usuari prem el botó SOS o el d’informació en un tren o en una estació. Les imatges captades per aquests dispositius de videovigilància es reben al Centre de Control de Metro i al Centre de Seguretat i Protecció Civil.

Videovigilància al bus

La xarxa de bus disposa de més de 4.500 càmeres que actualment cobreixen pràcticament tot el servei regular de la flota.

Aquest sistema de videovigilància permet al Centre de Control de Seguretat de Bus visualitzar en temps real imatges de l’interior dels vehicles, així com descarregar al moment qualsevol de les gravacions.

Imatges a disposició dels cossos de seguretat

Les imatges captades per aquests dispositius de videovigilància tant de la xarxa de bus com la de metro queden enregistrades i poden ser revisades quan els Mossos d’Esquadra o altres cossos de seguretat ho requereixin.

Tarifes dels títols de transport vigents a partir del 15 de gener de 2025

Les tarifes del 2024 són vigents fins al 14 de gener de 2025

Preus vigents a partir del 15 de gener de 2025

Títol 1 zona 2 zones 3 zones 4 zones 5 zones 6 zones
Bitllet senzill* 2,65 € 3,80 € 4,95 € 6,35 € 8,10 € 9,45 €
T-casual 12,55 € 24,65 € 33,55 € 43,15 € 49,55 € 52,70 €
T-usual** 22,00 € 29,65 € 41,60 € 50,90 € 58,35 € 62,55 €
T-dia 11,55 € 17,65 € 22,15 € 24,75 € 27,70 € 31,00 €
T-familiar 11,05 € 20,95 € 29,70 € 38,50 € 44,00 € 46,20 €
T-aire 2,30 € 4,45 € 6,05 € 7,80 € 8,95 € 9,50 €

*A TMB, només es poden comprar bitllets senzills per a metro i bus de Barcelona. Són bitllets senzills de zona única i tenen el preu dels bitllets senzills d'una zona.

**El preu de la T-usual ja té aplicada la reducció del 50%.

Preu d'altres títols

T-4 (preu amb la reducció del 50% ja aplicada): 2,15 €.

T-jove (preu únic per a totes les zones i amb la reducció del 50% ja aplicada): 44,00 €.

T-usual bonificada (preu únic per a totes les zones i amb la reducció del 50% ja aplicada): 5,50 €.

Bitllet aeroport (només es ven per a metro de Barcelona): 5,70 €.

Consulta els preus de les modalitats per a famílies monoparentals i per a famílies nombroses a la pàgina Reducció de preus de títols de transport.

Caducitat i bescanvi dels títols comprats entre el 15 de gener de 2024 i el 14 de gener de 2025

Caducitat

En general, els títols adquirits entre el 15 de gener de 2024 i el 14 de gener de 2025 (és a dir, abans del canvi de tarifes), es poden fer servir fins al 28 de febrer de 2025. La T-jove i la T-70/90, en totes les seves modalitats, es poden fer servir fins al 30 d'abril de 2025.

Bescanvi

Els títols comprats entre el 15 de gener de 2024 i el 14 de gener de 2025 es poden bescanviar per títols de tarifa 2025. Els títols no s'han d'haver validat ni un sol cop i s'ha de pagar la diferència de preu. El bescanvi es pot sol·licitar entre el 15 de gener i el 30 d'abril de 2025.

Suport a les persones damnificades per la DANA de València

La Fundació TMB col·labora amb la Creu Roja

Davant la situació que la DANA ha provocat a la Comunitat Valenciana i a altres àrees del país, els equips d'emergència de la Creu Roja estan treballant intensament des del primer moment.

Fins ara, i en col·laboració amb les autoritats competents, la Creu Roja ha desplegat operatius d'emergència per evacuar persones, oferir allotjament temporal i assistència psicosocial i transportar i distribuir articles no alimentaris entre altres.

S’han habilitat els diferents canals de captació de fons per a canalitzar suport en benefici de les persones afectades.

Pots fer donacions directament a Ajuda emergència DANA - Creu Roja.

També pots fer l’aportació econòmica a través de Bizum a aquets números, en funció de l’entitat bancària.

Número de Bizum en funció de l'entitat bancària
Entitat bancària Número de Bizum
Santander 33512
BBVA 33467
CaixaBank 04057
Banc de Sabadell 04048
Bankinter 00087
B. Cooperativo 02727

Línies de bus 100% elèctriques

L’H16 i la V15, les línies de zero emissions.

Les marquesines de les línies H16 i V15 llueixen uns vinils específics que informen que les línies que s’hi aturen estan servides amb autobusos zero emissions.

Les línies H16 i V15 són les primers íntegrament de zero emissions. La línia H16 va ser la primera de la ciutat a reconvertir-se íntegrament a l’emissió zero, l’any 2016. A principis del 2023 també es va reconvertir la línia V15.

Els autobusos elèctrics són autònoms i estan plenament operatius al llarg de tota la jornada, sense necessitat de bateries voluminoses i pesants.

El més destacat és el sistema de càrrega dels vehicles, que estan equipats amb un pantògraf plegable sobre el sostre que s’acobla als punts de recàrrega ràpida situats als extrems de la línia. La càrrega ràpida en ruta es combina amb la càrrega lenta durant les nits a la cotxera, on també s’ha instal·lat l’equipament corresponent.

A més d’estar preparats per a la càrrega ràpida en ruta, els autobusos d’aquestes línies incorporen avenços tecnològics destacats i marquen el camí d’un salt endavant tant en la qualitat ambiental com en la seguretat i el confort del transport públic urbà.

L'electrificació és un dels grans eixos per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona.

Exposició QUINCE, a través de la mirada d’una generació

La Fundació Street Child dona visibilitat a les vides d’infants que sobreviuen en condicions terribles arreu del planeta.

Quan: 06.09.2024 a 31.12.2024


On: Espai Mercè Sala - Fundació TMB


Accés: Entrada gratuïta*

*Validant el títol de transport

La Fundació Street Child España i la Fundació TMB presenten l'exposició de fotografia QUINZE: A través de la mirada d'una generació a l'Espai Mercè.

Aquesta exposició és un projecte de fotografia participativa realitzada amb la col·laboració de fotògrafs locals de Bangla Desh, Nepal, Nigèria, Ucraïna i Uganda, que van dirigir tallers de creació fotogràfica amb joves de 15 anys en això racons tan particulars i complexos del món. Des de zones de conflicte actiu i camps de refugiats, fins a comunitats remotes, aquesta exposició explora allò que significa tenir 15 anys en contextos dràsticament diferents.

L'origen d'aquesta exposició es basa en un reeixit projecte pilot de fotografia participativa de la Fundació Street Child en col·laboració del fotògraf i cineasta independent nigerià Nelson Apochi Owoicho, que tenia com a objectiu apoderar i inspirar nenes en risc d'abandonar l'escola a Nigèria. Posteriorment, a cadascun dels països, Street Child va treballar amb fotògrafs i socis locals per organitzar tallers de fotografia participativa amb joves de 15 anys. Juntament amb els programes educatius de la fundació a aquestes comunitats, la formació els va brindar l'oportunitat d'expressar-se a través de la creativitat.

El valor afegit d'aquesta exposició rau en l'oportunitat d'oferir als nens, nenes i joves, que són el motor de canvi i la raó principal de l'existència de Street Child, una eina expressiva i un espai segur per explicar les vostres pròpies històries. Alhora, se subratlla la importància de la seva educació per al seu desenvolupament personal i el de les seves comunitats.

Amb aquesta proposta, la Fundació TMB dona a conèixer la tasca d’una entitat social que està desenvolupant projectes de cooperació i desenvolupament, alineant-se amb el projecte TMB Solidari i, a més a més, ho fa posant el focus en l’educació d’infants i adolescents, en la línia del projecte TMB Educa.